مدیریت زمان و برنامه ریزی / هدف گذاری

تکنیک های مدیریت زمان به روش gtd و هدف گذاری

مدیریت زمان و برنامه ریزی / هدف گذاری

تکنیک های مدیریت زمان به روش gtd و هدف گذاری

gtd چیست؟

GTD چیست ؟

ما انسان ها مشغله های بسیار زیادی در طول زندگی داریم که نیازمند این هستیم که برای سر و سامان دادن به آنها برنامه ریزی کنیم. اما اکثر اوقات این برنامه ریزی های ما با مشکل مواجه می شود و ما نمی دانیم دقیقا باید چه کنیم. کارهای بسیار سنگینی هستند که بر سرمان ریختند و هر کدام نیازمند رسیدگی هستند.

زندگی روزمره انسان با برنامه، ریتم می پذیرد، اینگونه هیچ وقت با مشکل کمبود وقت مواجه نخواهیم شد. اکثر ما از برنامه ریزی درست برای زمان های زندگیمان، نا آگاه هستیم به همین دلیل راهکارهای خوبی به کار نمی گیریم و بعد از مدتی دوباره به رول گذشته برمی گردیم.

GTD – یا “انجام کارها” – چارچوبی برای سازماندهی و پیگیری وظایف و پروژه های شما است. هدف آن کمی بالاتر از “انجام کارها” است

روزانه کارهای زیادی با سرعت زیاد به سمت ما میاد ما مملو از ایمیل ها / پیام های فوری هستیم تقویم های ما پر از جلسات است و به عنوان مهمترین مسئله ما مدام با وقفه ها و حواس پرتی ها و کارهای برنامه ریزی نشده مواجه می شویم.پس تنها مهارت برای آینده مدیریت تمرکز و توجه است . آیا مشغول انجام کارهای درست هستید یا در دام جدیدترین کارها گرفتار شده اید؟ آیا روزانه صرفا به سوالات با صدای بلند در ذهنتان پاسخ می دهید؟آیا همیشه در تلاش برای حفظ تعادل کار و خانواده هستید؟ پیشنهاد ما به شما پیاده سازی تفکر و روش های اساسی بر اساس متد GTD می باشد. GTD با ارائه تکنیک های عملی به شما کمک می کند تا دنیای خود را کنترل کنید. GTD کمک می کند تا ذهن خود را فعال نگه دارید و اطمینان داشته باشید که در هر زمان مشخص بر روی کارهای درست متمرکز شده اید.

ادامه مطلب

شش دلیل مهم اهمیت مدیریت زمان

چرا مدیریت زمان؟ اهمیت مدیریت زمان چیست؟هدف از مطرح کردن مدیریت زمان چیست؟ با مدیریت زمان به چه چیزی دست می‌یابیم و اهمیت و ضرورت فراگیری این مهارت در چیست؟

باید گفت هدف از آموختن مهارت مدیریت زمان در این است که ما در طول بیست‌وچهار ساعت شبانه‌روز یا در طول هفته و ماه و سال بتوانیم از زمان و وقت ارزشمند خویش به شکل مؤثر بهینه و با رعایت اولویت‌ها استفاده کنیم و راه و مسیر پیشرفت و موفقیت و عملیاتی کردن کارها و انجام به‌موقع کارها را هموار سهل و آسان کنیم و از آرامش و انگیزه نیز برخوردار شویم.

مدیریت زمان از آن‌ جهت مهم و ارزشمند است که می‌تواند پایه و اساس موفقیت ما در زندگی باشد و ما را تبدیل به فردی کند که از زمان و وقت خود استفاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مؤثر، بهینه و بهره‌ور داشته باشیم و با یک نظم و هماهنگی و آمادگی قبلی فعالیت‌های زندگی خویش را اجرایی کنیم.

بدون شک یادگیری و برخورداری از مهارت مدیریت زمان برای هر فردی به‌ویژه در دنیای امروز یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و یک شکل از زندگی هدفمند و با برنامه است. انسان‌ها در دنیای امروز با این حجم از کار و فعالیت‌های روزانه یا باوجود اهداف و کارهای گوناگونی که دارند، بهتر است با برنامه‌ریزی زمانی و تقسیم‌بندی کارها به موفقیت و پیشرفت مطلوب خود برسند.اگر کاملاً نمی دانید که چرا مدیریت زمان مهم است ، ممکن است انگیزه تغییر نداشته باشید.به همین دلیل شما باید به تصویر کلی نگاه کنید.

چرا مدیریت زمان اینقدر مهم است؟ در اینجا 7 دلیل برتر ذکر شده است :

هفت گام موثر مدیریت زمان

تا به حال به زمان های با ارزشی که بخاطر یک سری کارهای بیهوده صرف کرده اید فکر کردید؟زمانی که هر روز هدر میدهید دیگر قابل جبران نخواهد بود. زمانی که امروز صبح را بدون فکر صرف گشت زدن در فضای مجازی را کرده اید زمانی است که دیگر هرگز نمی توانید برگردید. زمانی است که می توانستید به دنبال کارهای پربازده تری مانند کار ، رشد شخصی (اعم از جسمی یا ذهنی) یا یادگیری چیزهای مفیدی مانند مهارت جدید باشید که قابلیت اشتغال شما را افزایش می دهد.در این مقاله گام های مدیریت زمان را خواهید آموخت. این استراتژی ها را دنبال کنید و قادر خواهید بود زمان خود را به شیوه ای بسیار کارآمدتر و در نتیجه بهره وری شخصی بیشتر به کار گیرید.

گام اول مدیریت زمان لیست انجام کارها را بنویسید

مسلح شدن به لیست کارهای روزمره یکی از موثرترین استراتژی های مدیریت زمان است. با دانستن اینکه دقیقاً چه کاری لازم است در هر روز انجام دهید ، کمتر وقت خود را برای انجام کارهای غیر ضروری هدر می دهید. لیستی از کارهایی که به درستی تفکر شده است به شما کمک می کند آنچه ضروری است و عمدتا غیرضروری را تشخیص دهید. من شخصاً توصیه می کنم هنگام تکمیل موارد ، موارد را بررسی کنید. این به شما کمک می کند تا تمرکزخود را حفظ کنید.

ادامه مطلب

هدفم را انتخاب کردم حالا چه کار کنم تا به آن برسم؟

باید به چه کسی تبدیل شوید ؟

وقتی اغلب افراد می خواهند به اهداف جدیدی برسند سوال می کنند ” خیلی خوب من هدف خود را انتخاب کردم اکنون باید چگونه به هدفم برسم؟”

سوال بدی نیست اما اولین سوالی نیست که باید به آن پاسخ داده شود . سوالی که باید از خود بپرسیم این است :” باید به چه کسی تبدیل شوم ” احتمالا افرادی را می شناسید که به نظر می رسد همه کارها را به درستی انجاممی دهند ،اما هیچ وقت به نتیجه ای که میخواهند نمی رسند . چرا ؟یکی از چیزهایی این بود : ” اگر بیشتر بخواهید ، باید بیشتر شوید موفقیت چیزی نیست که بخواهید آن را دنبال کنید.چیزی که شما دنبال می کنید از دست شما فرار می کند;

این می تواند شبیه گرفتن پروانه ها باشد.موفقیت توسط شخصی که شما به آن تبدیل شده اید جذب می شود”

در ادامه مثالی از کتاب اثر مرکب برای چگونه رسیدن به هدف را می گوییم سپس راهکار های آن را عنوان می کنیم.


حتما بخوانید : چرا به هدفم نمیرسم


نمیدانم در چه زمینه ای استعداد دارم

نمیدانم در چه زمینه ای استعداد دارم!

سوالی که بسیاری از افراد برای موفقیت در زندگی شخصی یا کاری خود به دنبال پاسخ به آن هستند این است که نمیدانم در چه زمینه ای استعداد دارم و می‌خواهند به هر نحوی که شده به استعداد یا استعدادهای خود پی ببرند. ولی باید گفت که خیلی ها استعداد را با خلاقیت، هوش و یا مهارت اشتباه می‌گیرند و خودشان هم نمی‌دانند اصلاً استعداد به چه چیزی می‌گویند! ولی باید این را بدانیم که بعضی افراد در زمینه ای استعداد دارند ولی خودشان نمی‌دانند و بعضی افراد دیگر در زمینه ای استعداد ندارند ولی فکر می‌کنند که در آن مورد بخصوص با استعدادند! خب، بگذارید که ابتدا باهم معنای استعداد رو بررسی کنیم و بعد راهکارهایی برای پاسخ سوال شما نمیدانم در چه زمینه ای استعداد دارم برای شما بیان کنیم. حتماً تا انتها همراه ما باشید…

مقاله چکار کنیم به برنامه خود پایبند باشیم

استعداد چیست؟

تغییرات شگفت انگیز با قانون 15 دقیقه


برای استعداد تعاریف مختلفی ارائه شده است، یک نفر آن را به معنای توانایی می‌داند، یکی عامل اصلی موفقیت و همین طور تعاریف مختلف.

اما معنایی که ما می‌خواهیم برای استعداد ارائه کنیم این است:

استعدادچیزی است که در ابتدا وجود دارد و ما صرفا می توانیم برای پرورش آن وقت بگذاریم.

ادامه مطلب